Afscheid - Reisverslag uit Sandakan, Maleisië van Hannah Löwenhardt - WaarBenJij.nu Afscheid - Reisverslag uit Sandakan, Maleisië van Hannah Löwenhardt - WaarBenJij.nu

Afscheid

Door: hannahlowenhardt

Blijf op de hoogte en volg Hannah

08 December 2011 | Maleisië, Sandakan

Totaal niet in de stemming om dit reisverslag te schrijven, doe ik het toch omdat ik jullie op de hoogte wil houden.

Gister heb ik het dorp waar ik de afgelopen 4,5 week verbleef, verlaten. (Nu ik dit schrijf moet ik weer een traantje weg pinken). Een heleboel mensen ben ik als familie gaan zien wat het erg lastig maakt. Maarja, aan alles komt een eind. Inmiddels ben ik in Sandakan, voor het eerst helemaal alleen en morgen vertrek ik naar Semporna. Ik zal nu even vertellen over de afgelopen weken.

Zoals jullie misschien wel bedacht hadden, had ik de afgelopen weken geen internet. Vandaar dat ik nu pas blog.

Turtle Island was prachtig. Helaas waren de mensen daar wat minder leuk. De vrouw in het hostel in Sandakan vroeg of ik een kamer met een Chinese wilde delen op Turtle Island. Ik heel enthousiast ja gezegd met het idee dat nieuwe mensen ontmoeten altijd goed is. Nou dat doe ik dus nooit meer. Wat waren deze Chinesen respectloos zeg. Nauwelijks hoi zeggen, maar wel continu foto's van je maken!? In ieder geval zou ik mijn tripje er niet door laten verpesten. Zo vertrokken we dus naar Turtle Island. Eenmaal daar aangekomen, wist ik niet wat ik zag. Het leek wel paradijs (ik heb nog niet zoveel eilanden gezien in mijn leven, dus voor mij is het al snel paradijs). Na een breefing en weer 10 ringit verder konden we dan eindelijk ZWEMMEN! Wat was dat hemels zeg! Een belgisch koppel liet me ook nog even hun snorkelset gebruiken waardoor ik een paar nemo-visjes kon zien. Erg mooi. Ook nog even een "rondje eiland" gedaan, dat kan ik nu eindelijk zeggen :). Na het avond eten (wat heerlijk was), was het wachten geblazen. Eerst zouden we een schildpad eitjes zien leggen, dan zouden we zien hoe ze begraven werden in de hatchery en daarna zouden we babies vrijlaten. Omdat er om half 11 nog geen schildpad te zien was, gingen we eerst de baby turtles vrijlaten. Wat was dat leuk. Eentje spoelde zelfs per ongelijk over mijn voet. Om 12 uur werd er geroepen "Turtle Time" Waarop ik onmiddelijk wakker werd en binnen 5 seconden aan t hardlopen was richting de turtle (we waren namelijk met 36 toeristen en maar 1 turtle). Heel bijzonder om te zien en ik heb daarna heerlijk geslapen. (ondanks het lawaai dat die chinesen maakten)

De volgende ochtend werd ik wakker gemaakt door de chinese vrouw met de mededeling dat er een schildpad op het strand was. Nou dat wilde ik niet missen natuurlijk. Helaas waren de chinesen zo respectloos als wat en gingen ze voor de turtle staan, haar aanraken etc etc. Dat was erg jammer. Om 7 uur na een helse bootrit weer terug gevaren naar Sandakan.

Inmiddels is het regenseizoen en dat is wel te merken. De regen stopt niet en elke keer dat je denkt dat het niet harder kan regenen, kom je erachter dat je het wederom mis had. Al met al is het wel lekker verkoelend af en toe. Ook merk ik dat ik minder bang begin te worden voor insecten. De giga spinnen die ik zie, doen me niet meer zoveel. Als ik naar de wc ga maak ik gewoon een praatje met ze haha. Verder heb ik nog hele gave dieren gezien. Een civetkat, een pentail treeshrew (die zie je schijnbaar zelden) kikkers, tarantula's, kingfisher, krokodillen en Urang Utangs in het wild. Ik heb zo'n geluk gehad dat ik er zo veel heb gezien. Je zou denken dat er hier best veel zijn, maar nee. Ze zijn nog steeds met uitsterven bedreigd :(.

Om het niet te lang te maken, hier mijn plannen voor de komende dagen. Morgen (Vrijdag) vertrek ik naar Semporna, daar zal ik 1 nacht verblijven waarna ik de volgende ochtend naar Mabul Island vertrek. Hier blijf ik 1 of 2 nachten en ga ik snorkelen. Maandag of dinsdag vertrek ik dan met de bus (een rit van 9 uur!!!) naar Kota Kinabalu waar ik zal verblijven en vanaf daar zie ik verder.

Zal binnenkort weer bloggen!

Liefs,
Hannah

p.s. ik heb weer foto's geupload..

• 08 December 2011 - 10:14

Sarita:

Ha Hannah, wat fijn dat je zoveel meemaakt! En lekker om uit te zien naar een snorkeltochtje.
    De busreis van 9 uur benijd ik je niet, lol.
    En dat je zo cool over insecten doet: wie had dat ooit gedacht! :)
    Nu ga ik lekker je foto's bekijken.
    Liefs!

• 08 December 2011 - 10:14

Sarita:

De busreis van 9 uur benijd ik je niet, lol.
    En dat je zo cool over insecten doet: wie had dat ooit gedacht! :)
    Nu ga ik lekker je foto's bekijken.
    Liefs!

• 08 December 2011 - 11:42

Mirte:

Hee mop! Fijn om weer van je te horen! Zeker dat je het zo leuk hebt gehad :) Als ik het goed begrijp ben je dus eerder gestopt met je vrijwilligerswerk? Wel spannend om dan nu écht te gaan backpacken zeker. Maar dat gaat helemaal goed komen :) Als je al niet meer bang bent voor super-über-mega spinnen heb je niet zo veel meer te vrezen :P

Liefs liefs liefs liefs liefs Mirte

• 08 December 2011 - 12:34

Ilse:

Fijn om weer van je te horen, Han. T was ook al even heel stil. En terwijl wij hier allemaal druk bezig zijn met kerstbomen regelen, ben jij lekker aan het snorkelen. Wereld van verschil. Wel goed, dat je idd niet meer bang bent voor spinnen. Sanne was helemaal onder de indruk van het verhaal over de spin op de wc waar jij een praatje mee maakt. Jij krijgt een dikke kus en knuffel van haar.
    Heel veel plezier en dikke kus van ons allemaal

• 08 December 2011 - 14:46

Ryan :

Hahaha ja die Chineesjes zijn en apart volkje. Komt natuurlijk omdat ze andere normen en waarden hebben dan wij westenaars. Ik denk dat je nog veel meer culture shocks zal hebben in deze reis. Maar ja dat maakt het niet minder leuk tocht, weer een ervaring rijker. Ik begin langzaam het gevoel te krijgen dat dit meer een vakantie voor je is dan een werkvakantie :)
    Leuk joh dat je het beste ervan maakt, als je je verhaal zo lees wordt ik gewoon meegetrokken erin.

Ik zie uit naar meer, take care.
    Love ya..

• 08 December 2011 - 18:42

John:

Dat is nog eens biodiversiteit! Dank voor je boeiende, goedgeschreven verslag en de fraaie foto's. Prachtige spinnensoorten, schattige (en soms ook giftige?) kikkertjes en angstaanjagende (?) vleermuizen. De nachtelijke oerwoudgeluiden geven de foto's een extra cachet. Veel plezier de komende dagen.

• 08 December 2011 - 22:14

Tess:

Wauw zusje, dit klinkt wel geweldig! Dat had je even nodig, denk ik.

Prachtige verhalen over al die dieren, en wat vertel je dat leuk! Gezellig toch, spinnen op het toilet?! Hahaha en je moet maar denken, ze eten ook nog andere insecten op, die je leeg kunnen prikken en ziek maken, dus ze zijn echt je vrienden ook!

Delen klinken echt geweldig, benijdenswaardig. Stoer ook, rondje eiland!

En fijn dat je in elk geval weg bent waar je het zo zwaar had, al is het natuurlijk pijnlijk om die mensen te moeten missen. Je zal ook weer hele leuke nieuwe ontmoetten!

En ik ben HEUL erg trots op je dat je nu helemaal stoer in je upsie de wereld rond reist! Goede plannen, ENJOY!!!

HEEEEEEEEEEL VVVVEEEEEEEEELL LIEFDE! Vanuit een koude, regenachtige plek ;)
    MISS YOU!!!!

• 09 December 2011 - 13:20

Annick:

Hoi Hannah,
    Ik dacht laat ik ook reageren op je blogs!! Klinkt allemaal echt heel erg vet en ben ook wel een beetje jaloers op je hoor :) (oke niet een beetje, gewoon heel erg!!!)
    Ik hoop dat je het de komende weken ook nog heel erg leuk hebt en dat je nog uithoudt met alleen jongens. Ik wens je nog veel plezier en ik kan niet wachten naar alle verhalen als je terug komt! Heel veel liefs uit Nederland en nog veel plezier!!!!!! xxxxxxxxxx Annick

• 09 December 2011 - 17:05

Veraschouten.:

Ha dappere Dodo, ik zie het allemaal voor me wat jij schrijft en natuurlijk is het niet alleen leuk, maar wel een geweldig avontuur', heb jij al vleerhonden gezien? Ik ruik de geur en zie de kleuren van het land,hier is het donker, nat en koud.Ga zo door. Mams.

• 10 December 2011 - 00:46

Jos:

Ha Hannah, wat leuk om je zo te kunnen 'vergezellen' op je avontuur, via je prachtige verhalen en foto's! Ik bewonder je kracht waarmee je de minder leuke dingen overwint. Echt super!
    Heeeeel veel goeds en moois gewenst op het vervolg van je reis.
    Lieve groet, Jos

• 10 December 2011 - 14:27

Joannes R. De Jong:

Lieve Hannah, heel kort. M'n dochter Annemieke kent je!! Ze woont een paar huizen
    vanaf je ouders. Ik volg je reisverslagen met aandacht. Heb haar je foto en de spinnen
    laten zien. Succes verder ik houd het hierbij. Als ik het bericht groter maak gaat het fout.

• 10 December 2011 - 16:43

Wieke:

AHHH, die spinnen! Stoer hoor dat ze je gewoon gezelschap kunnen houden op de wc!

• 15 December 2011 - 08:01

Rudolf Wormgoor:

Ha die Hannah!,
    Wij zijn zelf 4 weken in Vietnam geweest (eigenlijk, relatief vlakbij) dus ik moest even 'bijlezen'.
    Leuk, wat je allemaal beleeft! Je jungleverslagen doen me denken aan onze trip naar Taman Negara op het vaste land van Malaysia. Als duik- en snorkelliefhebber wordt ik wel jaloers van je waterverhalen (ja, je kunt ontzettend verbranden, zo op het water). In Vietnam is het er niet van gekomen. De stranden zijn te zandig om helder zicht te hebben en voor een paar dagen koraaleiland hadden we geen tijd meer.
    groetjes, ook van Marianne,
    Rudolf