Mantabuan - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Hannah Löwenhardt - WaarBenJij.nu Mantabuan - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Hannah Löwenhardt - WaarBenJij.nu

Mantabuan

Door: hannahlowenhardt

Blijf op de hoogte en volg Hannah

13 December 2011 | Maleisië, Kota Kinabalu

De meeste van jullie kennen me wel redelijk. Dus als ik zeg dat ik niet ga snorkelen de volgende dag, kan je wel verwachten dat ik het toch doe......

Ondanks mijn hevige verbranding, ben ik zondag toch gaan snorkelen. Met een wetsuit, maar die kwam maar tot mijn knieen helaas. Het was een van de mooiste dagen in mijn leven. We waren met een groep van 5 en 3 gidsen. Ik kreeg zelfs een prive snorkel gids :). We gingen snorkelen rond het eilandje Mantabuan. Wat een paradijs is dat zeg. Ik heb nog nooit zoiets moois gezien. We hebben in totaal 20 schildpadden gespot in maar 3 snorkel sessies. Verder een croccodile fish, bluespotted stingray, kreeft, yellow trumpetfish, trumpetfish, lionfish, nemo's en nog veeeeeeel en veel meer. Na het snorkelen was de stroming eindelijk goed genoeg om nog even 5 minuten op het eiland te staan. Dat voelt zo bijzonder! Ook konden we tijdens het snorkelen op een zandbank staan, midden in de oceaan!

Met een geweldig tevreden gevoel kwam ik terug in het hostel. Helaas duurde dit niet lang, want na mijn dutje van 15 minuten probeerde ik op te staan en dat ging niet. Kramp. Uiteindelijk na rekken en strekken kon ik een stukje lopen. Aangezien we om 7 uur gezamelijk in de bar zouden eten, ben ik daar vast heen gegaan en heb daar gekletst met Megan, met wie ik ook een kamer deelde. Na het eten ging het toch niet zo goed. Nog maar even rusten in de kamer voordat we gaan feesten vanavond, dacht ik. Om half 10 werd er opeens op de deur geklopt, Tony mijn snorkelgids vroeg zich af waar ik was. Het was fijn dat hij me kwam halen, want alleen lopen kon ik dus niet meer. Uiteindelijk nog wel veel lol gehad in de bar, maar niet mee gegaan naar de karaoke bar, dat werd me iets te veel.

Inmiddels ben ik in Kota Kinabalu. EINDELIJK EEN STAD!!! Nog steeds continu last van krampen in mijn kuiten die verbrand zijn, maar het was het waard. Vandaag even geshopt (niks gekocht want alles was te duur) en mezelf getrakteerd op wat prijzigere pasta aglio olio met sla en knoflookbrood. Dit omdat ik morgen weer de jungle in ga voor onbepaalde tijd. Dan dus ook misschien wel een weekje geen internet (afzien!!!!). Nou mensjes, dit was het dan weer voor even. Tot snel

Liefs,
Hannah

p.s. Ik vind het altijd leuk om mailtjes van jullie te ontvangen met hoe het daar gaat! En roddels zijn ook altijd fijn om te lezen/horen als ik me even wat eenzamer voel.. dus kom maar op! ;)

  • 13 December 2011 - 07:35

    Mirte:

    Oooh ik ben zo blij dat je het leuk vindt! Volgens mij past backpacken veel beter bij jou dan dat vrijwilligerswerk. Veel plezier in de jungle :)

    Liefs en dikke zoenen uit het gure Nederland,
    Mirte

  • 13 December 2011 - 08:51

    Sarita:

    ha die Hannah! NIET NAAR DE KARAOKE BAR??? sjonge jonge. Dan ben je wel ver heen, kans om te zingen en het niet doen, LOL
    Het klinkt fantastisch allemaal, op de fysieke grenzen waar je tegenaan loopt na dan natuurlijk.
    Moet ik naar Maleisie volgend jaar in de vakantie?
    Veel moois gewenst in de jungle, en ik lees je verslag daarna weer graag!
    Liefs!

  • 13 December 2011 - 09:19

    Liesbeth:

    Hoi Hannah!

    Ik vind het geweldig je verhalen te lezen en vooral te lezen dat je ondanks ontberingen toch geniet!! Wat had ik het graag gedaan! Ik heb dus net mijn operatie achter de rug (vorige week woensdag), alles gaat goed en je moeder komt vanavond voor me koken!
    Zie uit naar je volgende verhaal!

    Liefs Liesbeth

  • 13 December 2011 - 13:04

    Wieke:

    Mooi lieverd, lijkt me ook een fantastische ervaring! Hier is het maar koud, donker, nat en guur...
    Veel plezier in de jungle maar weer! En wees maar blij dat je deze reis kon gaan maken, wat niet voor iedereen weggelegd is, ook al is het niet altijd even gemakkelijk!

    Kus

  • 13 December 2011 - 13:46

    Tess:

    Super gaaf!!! Hoe absurd om midden in de oceaan te kunnen staan?! Lijkt me inderdaat een magisch moment.

    Ik ben zo blij dat je eindelijk ECHT geniet! Nu nog even goed voor je lichaam zorgen en dan is het helemaal top. Zo grappig, stadskindje ;) Gelukkig zie je nu wel ook weer uit naar de jungle. Ik hoop dat je zonnebrand in de beschutting van onze groene vrienden snel weg is!

    Geniet! En blijf schrijven!
    Je schrijft erg leuk en maakt hele bijzondere dingen mee. Ik zal je even mailen over mijn leven hier ;)
    Dikke knuffel! OEPS! Auw...ok, voorzichtige knuffel!

  • 13 December 2011 - 16:01

    Hannah Leuvelink:

    Kijk dat zijn de verslagen waar we een beetje jaloers van worden. Alleen dan die lichamelijke ongemakken niet. Hoop dat die snel over en vergeten zijn, en je alleen nog maar die geweldige snorkel ervaring onthoudt. Dat pakt niemand je meer af, en doen weinigen je na.
    Goede nieuwe werkplek gewenst. Met heel lekker eten,zacht bedje, lieve mensen en een hoop lol.
    Liefs Hannah.

  • 17 December 2011 - 01:29

    Ken Harmsen:

    Ha die Hannah,ja,wie wat wil zien moet pijn lijden(grapje).Maar ik weet zeker dat je achteraf zult zeggen de pijn,etc het is het allemaal waard geweest. En zoals ik uit je verslag begrijp,als je maar lang zat met enge(lees dieren)situaties geconfronteerd word,je zelfs daar ook aan gaat wennen.Ik vind het wel fijn om te lezen dat het met je eten nu beter gaat. Voor jou dit jaar geen kerstkransjes etc maar exotische gerechten.Hier in Ned.wordt de eerste natte sneeuw voorspeld,dus ja wie zit er nu beter? Zoals ik je verhalen lees,geloof ik ook dat je innerlijk aan het veranderen bent.Zelfstandiger,meer zelfvertrouwen en weten wat het is om op jezelf teruggeworpen te worden. Ja en dat was toch denk ik ook wel een van je doelen van deze reis. Kennen wij je straks(nou ja straks)nog wel terug?Weggaan als meisje en straks terugkomen als volwassen vrouw.(mag ik als oude muts toch wel zeggen hé)Zijn er eigenlijk nog meerdere mensen van ons team die contact met je hebben? Als ik dinsdag weer moet werken zal ik de bewoners zeker op de hoogte stellen van jou wel en wee.Nederland hult zich zo lanzamerhand in kerstsferen en als ik al die mensen zie met hun volle winkelwagentjes met etenswaren (waar ik dus niet aan meedoe,je kan niet meer eten dan je op kan)en dan jou verhalen lees,denk ik mensen kijk eens hoe mooi het kan zijn om met weinig middelen te kunnen genieten van al het mooie dat moeder Aarde ons te bieden heeft. Dat is al jaren mijn levensfilosofie niet iedereen hoeft het daar mee eens te zijn,maar ik denk wel dat het,het leven wel verdraagzamer maakt. Ben je in gedachten eigenlijk wel met de feestdagen hier bezig of gaat dat helemaal aan je voorbij? Rest mij nog te zeggen dat ik hoop dat je ALLES uit deze reis haalt,wat er uit te halen valt.
    Verder vind ik het erg leuk je op deze manier te kunnen volgen en zal ik dat zeker blijven doen. Ja en wat de roddels aangaat,die heb ik dus gewoon niet voor je.Maar ik hoop dat deze lange mail,het ontbreken daarvan een b-tje goedmaakt. Liefs en een dikke knuf van mij. We "spreken" elkaar weer.

  • 20 December 2011 - 19:08

    Trees En Dirk:

    Geweldig dat we je zo kunnen volgen.
    Dirk is jaloers al die mooie natuur en verschillende mensen, geweldig.
    We blijven je volgen en wensen je nog heel veel mooie dagen toe.
    Groetjes Trees en Dirk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Maleisië, Kota Kinabalu

Hannah

Actief sinds 22 Juli 2011
Verslag gelezen: 356
Totaal aantal bezoekers 34960

Voorgaande reizen:

05 November 2011 - 21 April 2012

Maleisie & Japan

Landen bezocht: